Berlin #4

TORSDAG

Internationale Filmfestspiele Berlin: Den internasjonale filmfestivalen i Berlin, Berlinale! Hadde faktisk aldri hørt om filmfestivalen før, men fant fort ut at dette var stort. Var blant annet proppet med store stjerner som Brad Pitt og Angelina Jolie. Den første filmen vi valgte å se var mildt sagt veldig spesiell, og det var egentlig ingen som skjønte noe av den. Senere på dagen så vi en film til, som fanget interessen litt mer. Dersom vi ikke husker helt feil het den Haywire. Anbefaler alle de som er litt mer enn middels interessert i film og ta en tur! Synes egentlig det var litt dumt at vi ikke fikk sett flere filmer.

Bildene tilhører Sindre

Siden dette var siste dagen brukte vi resten av dagen til shopping og kos. Hele gjengen samlet seg om kvelden for å spise en god middag, og etterpå var det tilbake til hotellet for å pakke. Kjempefin tur, og blir nok garantert en tur til Berlin igjen en gang i framtiden!

Sara i sin fine, nye kjole

Berlin #3

ONSDAG

Endelig har vi begynt å komme inn i rutinen med å stå opp tidlig, spise frokost og gå mye hver dag. Likevel skulle denne dagen vise seg å bli en av de tyngste, men gøyeste dagene.

Museum für Film und Fernsehen: Vi startet dagen med en tur på museumet for film og tv. Det var helt utrolig kult der, og det var mye spennende å se på! Guiden var kjempegrei og kunne mye! Anbefaler dere virkelig å ta en tur her dersom dere er i nærheten!

Museum of Modern Art: Etter filmmuseet var alle ganske slitne, så det ødela nok litt av opplevelsen her. Selv om det var mye spennende å se (blant annet Picasso), fortalte guiden altfor mye om hvert enkelt bilde, og til slutt verket det så mye i beina at det eneste vi ville var å dra tilbake til hotellet.

Tommy Grov: Noe av det kjekkeste med hele turen (utenom shoppingen da, hehe) var vel når vi besøkte kunstneren Tommy Grov. Tommy er en kunstner fra Bergen som for ett år siden flyttet til Berlin. Han reiste uten noen penger, og nå lever han på kunsten. En kveld fylt av kunst, pizza og musikk! Kjempekoselig!
Se facebooksiden hans her!

Alle bildene er tatt av Sindre

Berlin #2

TIRSDAG

Vår andre dag i Berlin, og etter en begivenhetsrik første dag var det ikke annet å gjøre enn å glede seg. Vi spiste frokost allerede klokken 7 om morgenen, og etter det gikk turen til Sachsenhausen.

Sachsenhausen: Sachsenhausen var en tysk/sovjetisk konsentrasjonsleir som ble brukt fra 1936 til 1950. Den erstattet en tidligere leir for politiske fanger som ble opprettet etter nazistenes maktovertakelse. Verken jeg eller Amalie hadde vært i noen konsentrasjonsleirer tidligere, og etter hva vi hadde hørt tidligere "gledet" vi oss til å se hvordan det var. Selv var jeg sikker på at det kom til å gjøre ett stort inntrykk på meg, og at jeg kom til å sitte igjen med en stor klump i magen. Desverre ble vi veldig skuffet. Det var få opprinnelige ting der og guiden var flink, men ganske så kjedelig å høre på. Været spilte nok også en stor rolle i oppfatningen, for kulden gjorde det nesten uutholdelig å være der! Alle burde besøke en kosentrasjonsleir, men jeg ville nok valgt en annen enn akkurat denne.

Nå høres jeg sikkert helt hjerteløs ut. Skal ikke si at jeg ikke ble kvalm og berørt av det, men i forhold til forventningene var det ikke helt det jeg hadde sett for meg.

Mexico

Jeg har kommet inn på skole våren 2013 - I MEXICO!!

HAR DU NOEN PLANER TIL NESTE ÅR?

Berlin #1

SØNDAG

Da jeg skulle pakke kofferten for Berlin var det faktisk uvanlig vanskelig å pakke ettersom jeg vanligvis er vant til å fylle kofferten med sommerklær - da det er vanligst for meg å reise til varmere strøk. Og hva søren er sannsynligheten for at man skal til kjøligere strøk når man skal VEKK fra Norge? Vel, med mindre Europa lider av kuldesjokk da ...

Søndag ble tilbrakt mer eller mindre på Flesland, på tog, Burger King, venting og jakten på hotellet.

Så kom vi til hotellet, som var ganske lite. Rommene var egentlig ganske fine, og vi hadde dobbeltseng som var utrolig gøy å turne i. Dagens høydepungt var når Amalie tok ned bildet fra veggen og sto med det i hendene, mens Stine sto på hodet i sengen - og læreren kommer inn.

MANDAG

Første dagen var virkelig innholdsrik! Her er en liten oppsummering!

Sightseing: Vi på sightseingtur med buss i 3 timer. Guiden var dødstøff, haha. Svensk var han også, så vi slapp heldgvis å høre på tyskernes elendige engelsk. Selv om vi satt bak et vindu, fikk vi sett mye av byen. Den er gigantisk og man kan nesten se på Berlin som et eget lite land.

Riksdagsbygningen: Dersom du er bittelitt interessert i politikk, har du nok hørt om Riksdagsbygningen. Bygningen var sete for riksdagen til det tyske keiserrike. Under en stor brann i 1933 og under andre verdenskrig ble bygningen hardt skadet. I 1960-årene ble bygningen modernisert og fra 1991 til 1999 ble bygningen fullstendig oppusset. Arkitekturen er helt fantastisk, og vi anbefaler virkelig en tur dit!

Sjopping & sjampanje

Første dagen i Berlin har gått med til å være skikkelige turister! Vi startet dagen med en busstur på tre timer der vi fikk sett mye av byen. Kjempespennende og guiden var veldig morsom! "Som dere sikkert har skjønt er jeg svensk, med det er desverre 47 år for sent å gjøre noe med." Etter bussturen fikk vi en liten shoppingpause der vi løp gjennom et helt senter på under 2 timer. Imponerende? Vi fikk også med oss mye annet, blant annet riksdagsbygget! Nå er det atter en gang tid for shopping, etter at vi har fått pimpet ferdig skjorten til Stine!

Toppbloggerne altså!

Roomies!

Amalie betalte to euro for å ta bilde med de!

I Riksdagsbygningen.

Fiksing av klær!

Berlin!

Nå er vi endelig fremme i Berlin! For Stine sin del gikk flyturen med til soving, og hun våknet ikke før flyvertinnen kom å vekket henne. Flyturen gikk mye fortere enn vi trodde den kom til å gjøre, men toget var derimot stressende og tok litt lang tid. Togturen var veldig strabasiøs ettersom ryggsekken med PCen til Amalie datt i gulvet og alle mentosene til Leon flakset ned trappen.

Deilig å endelig finne seg til rette på hotellrommet sammen med Ida og Tonje. I forhold til prisen var hotellet kjempefint, og vi gleder oss til filmfestival og shopping i morgen, og ikke minst den tretimers lange sightseeingturen vi har foran oss!

home, cold home

Da var man hjemme i kalde, kalde Norge igjen. Og uansett hvor deilig det er å komme hjem til venner, hjemmelaget pizza og min egen seng, så savner jeg å ligge på stranden med gjengen, mens vi hører på at Merete og Amanda kjefter på kelnerne. Er utrolig glad for at vi var litt spontane og reiste! Har blitt kjent med mange fine folk, snorklet, spist altfor god mat med altfor god drikke til og hatt det kjempegøy! Heldigvis er det bare 3 dager til vi reiser til Berlin, så det gjør hjemkomsten litt bedre enn den ellers ville vært.

Utsikten fra rommet vårt.

Hotellet om natten.

Lunch på stranden.

Snorkling fra båt.

En av de litt for sterke drinkene.

Lesing på balkongen mens Ine ligger inne å snorker.

Må bare si at hotellet er så utrolig mye finere enn det ser ut som på bildene. Så ut som et slott, og det var så stort at det virket som en egen liten by!

Noen av dere som skal ut å reise snart?

Stine kommer snart hjem

Nå har Annika og Marthe dratt og vi har vår siste hele dag her i Egypt. Skulle egentlig bruke den til å få skikkelig farge, men vi har egentlig vært ganske dårlig på å sole oss. Nå har vi akkurat kommet tilbake fra stranden der vi har spilt volleyball med en haug av russere og vi sitter på balkongen vår med hver vår mangois før vi skal slappe av med Frustrerte Fruer.

PCen min vil ikke koble seg til internett her nede, så derfor har de blitt dårlig med blogging og bilder. Lover å legge ut masse bilder når vi er kommet hjem, og muligens en film også. Hører det er snøstorm hjeme, så kan ikke akkurat si jeg gleder meg til å reise fra solen. Heldigvis er det bare noen dager igjen til Berlin nå!

Motivasjon much?

Som de fleste ungdommer nå til dags, er jeg også lat. Men til en viss grad. Jeg mangler egentlig bare litt moivasjon og viljestyrke. Og ikke minst et spark for å komme i gang med å trene. Men siden jeg endelig har funnet ut hva jeg VIL når jeg fullfører videregående skole, får jeg heller bruke målet mitt som motivasjon.

BALI!

Se flere bilder og hva studiet går ut på HER

Stine er fortsatt i Egypt

Nå er klokken snart 10, egyptisk tid, og jeg sitter på terrassen og leser mens jeg venter på at Ine skal våkne. Er sikkelig varmt her! I går var vi på Hard Rock sammen med Annika, Marthe, og to andre, så da ble det gratis drinker fra 12-03, som som førte til to stk. reduserte Stine og Ine i dag.

Skjedde også noe utrolig ekkelt når vi kom tilbake til hotellet, men det kan jeg forklare i et eget innlegg når jeg kommer hjem. Håper dere koser dere og ikke fryser i hjel i kulden!

Pakkepakke

Nå holder jeg på å pakke i full fart. Snart kommer Martin og da blir det film og avslapping resten av kvelden før JEG REISER I MORGEN!

Matilde blir med på tur. Fine t-skjorten jeg fikk til bursdagen! Haha!

Ååå, fine mobilbilder! Har ikke tid til å skrive mer, så vi snakkes når jeg er i Egypt!

Part 2. Spania

Etter regn og telt på Voss en uke, bedret vær - og boforholdet seg betydelig de neste to ukene i Spania.

Dryppesteinsgrotte:

Jeg har også adoptert eselet Woody, som var et sirkusesel helt til han ikke maktet mer og beina hans knakk sammen under vekten av en voksen mann. Heldigvis ble han reddet:

I tillegg har jeg tatt min første tatovering:

Har ingen bra bilder av resultatet. Kan evt legge ut senere hvis ønskelig.

amalie

Part 1. Ekstremsportsveko 2011

Jeg har vært på reisefot hele sommerferien, med kun en uke tilsammen hjemme. Deler sommerferien opp i tre innlegg.

Fra 26. - 3. juli foregikk Ekstremsportsveko 2011 på Voss:

Stine og jeg reiste opp noen dager før for å sette opp teltet alene, selvsikre som vi var. Vi startet med å legge teltet ut feil vei - godt utgangspunkt. Tre timer senere måtte vi innse nederlaget og endelig kom tyskerne ,som mente vi var bedre å se på enn kino, bort for å hjelpe opp. Og vips var teltet oppe på ... 20 minutter! Mange takk for hjelpen!

FØR:

ETTER:

Jeg er forresten ikke blant disse. Det vannet var grisekaldt!

En uke med telt og masse hyggelige folk. Happy Campers!

amalie

Amalie og Stine
To jenter på 18 og 19 år fra Bergen!
Legg oss til som venn!

ARKIV

April 2012 Mars 2012 Februar 2012 Januar 2012 November 2011 Oktober 2011 September 2011 August 2011 Juni 2011

KATEGORIER

Blogg DIY Foto Hobby Hverdag Klær og sånt Konkurranse Musikk Musikk fra A-Å Reiser Samfunn Sammenkomster Trening og kosthold Underholdning Video

VI LESER

Annika Berglihn Frekke Sekker Ida Im Fancy Ine June tegninger Keiko Lynn Line Marthe Mira Jakobsen Sara Stine Superkul Tirill Tuula